Pages

Sunday, April 1, 2012

Makassar : Kembara Merampung Janji (bahagian 2)

Benteng
DARI BENTENG KE AKKARENA 28 Januari

Pagi tanpa rencana khusus. Kehadiran Apo', perjaka kelahiran Mandar dengan wajah keanakan dan penuh aura bersahabat. Penampilan yang ringkas dan santai membuatkan aku mula kehilangan canggung. Aku memilih untuk tinggal bersama Apo' berbanding kost di Pondok Puteri. Alasannya mudah, aku boleh merokok. Meski sebenarnya aku terasa kurang bebas bergerak jika bersama puteri-puteri UMI di sini. Tambahan pula sikap ramah mereka membuatkan aku semakin segan. Selesai bersarapan kami ke panti asuhan tempat Apo' menginap. Rencananya selepas ini ke Mall untuk menghabiskan masa sebelum berkunjung ke Fort Rotterdam dan petangnya menghayati 'sunset' di Akkarena.
Memandangkan masa masih terlalu awal untuk berlegar, kami dipelawa untuk menonton wayang. Nuansa mewah dan selesa ketika memasuki bioskop membuatkan aku dengan cepat terasa mengantuk. Apatah lagi cerita yang terpapar bergerak lamban dan sedikit bosan. Ku pilih untuk terlelap sambil sekali sekala terkejut mendengar teriakan audien yang hanya memenuhi kurang satu perempat bangku.

Usai menonton, tanpa aku tahu jalan ceritanya, kami ke Gramedia - toko buku terkemuka di Indonesia. Aku tersenyum senang. Bawalah aku ke butik, mungkin aku boleh berlalu tanpa membelek satupun jualan di dalamnya. Atau ke restoran-restoran hebat. Aku bisa sahaja duduk dengan muka bodoh. Tapi bukan ketika memasuki kedai buku. Edensor adalah judul pertama yang kucari. Tapi malang, seperti mana Medan dan Batam, stok telah kehabisan. Lupakan. Masih banyak pilihan lain. Dan setelah membelek senarai penulis, Habiburrahman tetap pilihan pertama. Selain Andrea Hirata dan Tere Liye. Yang lainnya aku belum akrab dengan jalan fiksi mereka. Tiba-tiba seorang pembantu kedai menghampiri dan menyuakan beg buku kepadaku. Baru aku terperasan, sudah lebih 8 naskah novel yang kujinjit!



Benteng Ujung Pandang atau Benteng Panyyua yang terletak di pinggir pantai sebelah barat kota Makassar merupakan objek wisata peninggalan kerajaan Gowa-Tallo. Benteng ini kemudian di serahkan kepada Belanda sebagai syarat memenuhi Perjanjian Bungayya (Bogaya) setelah Makassar takluk kepada angkatan Arung Palakka dan Cornellis Speelman. Namanya diubah kepada Fort Rotterdam, sempena nama daerah kelahiran Speelman.

Pengunjung masih kurang ketika kami tiba di sini. Sepertimana Losari, Benteng juga masih dalam proses renovasi. Tiada apa yang menarik untuk di lihat. hanya bangunan dan sedikit puing-puing sejarah tinggalan kerajaan agung Gowa sedikit masa lalu.

Kaunter yang agak tersorok di sebalik tembok, kelihatan seakan bilik jaga. Mendaftar masuk dan sedikit sumbangan untuk kegunaan pengurusan. Mengitari kawasan sekitar sekadar untuk membuang waktu. Bosan. Tiada yang menarik untuk dijadikan santapan mata. Akhirnya kami berehat menghadap pintu masuk sambil memerhatikan kehadiran pengunjung yang semakin ramai.

Apo', PanRita dan Ichsan

Aku dengan kebiasaanku, menjadi pemerhati pada gelagat setiap pengunjung yang hadir mula berfikir. Untuk apa mereka datang ke sini? Kenapa ingin menghabiskan waktu melawat tempat sebegini. Sebabnya mudah, kalau diperhatikan, tidak ada yang benar-benar punya rasa ingin tahu. Atau mereka datang sekadar untuk berseronok? Keadaan begini juga ku temui kala berada di Gerbang Santiago, Kota A Famosa, Melaka. Kebanyakan pengunjung tersenyum bangga bergambar (berfoto kata orang Indonesia) kenangan dari sisa keruntuhan bangsanya. Lupakah mereka bahawa ini adalah puing-puing sejarah kehancuran sebuah bangsa agung suatu ketika dahulu? Atau aku terlalu idealistik... Entah!!



Pengunjung mula berpusu-pusu. Lapangan parkir yang tadinya lengang kini sesak. Sekumpulan anak muda baru sahaja masuk. Kami mula berdiskusi untuk menentukan destinasi seterusnya dan juga esok. Akkarena disepakati. Tapi untuk esok punya dua pilihan. Trans Studio, kompleks kebanggaan marga makassar atau Bantimurung, wisata alam dengan rimbun hutan dan dinginnya air terjun. Bagi aku, amat mudah untuk membuat pilihan... Bantimurung.

Untuk destinasi seterusnya, kami ke Akkarena. Terletak tidak jauh dari Trans Studio Makassar. Debur ombak dan tiupan angin yang agak keras menyambut kedatangan kami. Pengunjung masih kurang, mungkin kerana di sini dikenakan bayaran untuk masuk maka kehadiran pengunjung agak terbatas. Hamparan pasir hitam di sepanjang pantai menimbulkan suasana berbeza. Kelihatan suram tetapi mempesona. Damai. Batuan pejal dan ombak yang agak liar menjadikan pantai ini kurang sesuai untuk tujuan mandi-manda, terutama bagi keluarga dengan anak yang masih kecil. Pengunjung memilih untuk santai, sama ada di pantai atau pelantar seakan dermaga.

Senja di Akkarena

Hari semakin senja. Langit mula merona jingga. Damai yang ku rasa di Losari terus terbawa ke Akkarena. Semakin tenang dan damai. Meski bayang Imma tidak pernah luput, namun rasa ini jauh berbeza berbanding sebelum kedatangan ku ke Makassar. Pasrah dan redha yang tuntas... Menanti saat matahari terbenam antara saat yang sentiasa meninggalkan kesan bagiku. Senja di belantara ternyata lebih mengasyikkan berbanding di tepian pantai. Mungkin kerana latarku yang lebih akrab dengan hutan. Namun Pantai juga tidak mengecewakan.

Menghayati keindahan

Sepanjang berada di pelantar aku perhatikan majoriti pengunjung adalah golongan muda-mudi yang datang berpasangan. Duduk berdua sambil menikmati keindahan senja di Akkarena. Cukup romantis, dan jujurnya aku sedikit cemburu dengan mereka. Aku cuma duduk memerhati, berasa malas untuk menafsir apa lagi membuat andaian. Pedulikan mereka dengan cara yang mereka pilih. Aku hanya ingin menikmati saat-saat penuh ketenangan sambil mengenang setiap detik yang pernah kulalui bersama Imma. Dan aku rasa bahagia dengan caraku.


Kami beransur pulang ketika alam mula dibungkus kegelapan. Kembali menyusur ke Losari dan singgah sebentar menghadap jajan di tepian jalan. Pisang Epe', pisang salai dengan pelbagai perisa yang rasanya belum pernah ku temui di negara sendiri. Tapi sewaktu masih kanak-kanak kami sering memakannya meski tanpa perisa istimewa. Di sini, pisang yang disalai ditambah dengan siraman air gula merah dan parutan sama ada cokelat, keju atau durian. Sedap dan menyelerakan tetapi terlalu manis bagiku.

Kami kembali ke kost dan berehat untuk perjalanan esok. Aku habiskan masa dengan membaca novel yang baru sahaja ku beli. Dan dari rak buku Apo' aku tertarik dengan sebuah buku usang yang ternyata novel cinta agung Laila Majnun. Mata yang letih kembali segar sebaik mula membaca himpunan akasara dari sebuah naratif yang menjadi role model kisah cinta muda-mudi. Aku terlupa Bantimurung untuk seketika. Waktu seakan kaku dan aku larut dalam penghayatan kisah Qaisy mencari Laila. Entah bila aku terlelap, aku sendiri tidak pasti...

No comments:

Post a Comment