Pages

Sunday, February 26, 2012

Makassar : Kembara Merampung Janji (bahagian 1)

Losari..
Aku ingin menyintai
Menyayangi
walau tidak memiliki....
~ PanRita 2012~

Permata UMI...

Kembara kali ini punya misi peribadi. Misi untuk merampungkan janji buat dia yang telah pergi. Istimewa buat insan yang bersemadi di hati. Imma, semoga kau tenang di sisi Illahi...

Bermula usai meladeni naratif Pak Arena (SN Arenawati), "Sukma Angin".. terbersit rindu pada tanah leluhur. Meski aku pernah sekali merentas Selat Sulawesi, namun Makassar @ Jumpadang masih gagal ku jejak. Hanyut dalam lakaran pengalaman pak Arena, aku jadi rindu pada Losari. Riak air yang menyimpan seribu catatan duka bangsaku. di dasarnya adalah sejarah keagungan manusia pelaut tersohor, meski akhirnya 'bangga' digelar lanun seantero nusantara. Losari juga adalah titik akhir sebuah janji. Termeterai antara dua hati... meski akhirnya aku terpaksa merelakan pemergiannya menyahut panggilan Yang Maha Khaliq...

27 Januari
Bandara Hasanuddin akhirnya takluk. Berbeza dengan Hang Nadim mahupun Polonia, kehadiran kami di sini merentasi aero bridge, bukan menapak dari tangga pesawat hingga ke ruang ketibaan. Tanpa perlu bersusah payah menunggu bagasi, aku bergegas keluar. Jadual ketibaan yang agak telat merisaukan aku. Ada getar halus kala berpapasan dengan orang-orang yang sedang menanti ketibaan tamu mereka. Bahasa yang tidak asing bagiku, seakan kembali ke akar umbi kehidupan bangsa sendiri.

Dari bandara, berteman 3 cewek cantik kami terus ke kost Pondok Puteri, terletak di belakang kampus Universitas Muslim Indonesia (UMI). sedikit kalut sebab aku belum lagi menukarkan ringgit ke rupiah. Mujur Ms Dee 'bermurah hati' untuk menolong. Berehat sebentar di kost para puteri UMI sebelum bergerak ke Perintis untuk makan malam. Buat pertama kalinya aku menaiki beca. Pengangkutan yang sudah pupus di Malaysia, kalau adapun agak sukar ditemui. Seterusnya menaiki angkot atau lebih dikenali sebagai pete-pete kami ke lesehan untuk mengalas perut.

Univeritas Muslim Indonesia (UMI)


Menu yang belum akrab, terasa janggal untuk memilih. Malah cara penyediaan juga berbeza. Untuk memesan, disediakan senarai menu untuk diisi sendiri. Terbayang semasa di Medan tempoh hari, kami dihidang dengan pelbagai jenis lauk yang kemudiannya dibayar mengikut jumlah yang di makan. Makan dalam keadaan bersila sedikit merisaukan aku. Dengan kaki yang mudah kebas, aku bimbang jika ditafsir sombong oleh orang lain. Bagi yang sudah biasa, mereka faham keadaanku. Tapi bagi yang pertama kali bersua pastinya terbersit rasa menyampah.

Selesai mengalas perut, tiba-tiba Ms Dee mengusulkan untuk ke Losari. Oleh kerana tujuan utama aku ke sini adalah Losari maka dengan hati yang berbunga-bunga aku terus bersetuju. Berhimpit dalam teksi kami mula bergerak ke Losari. Sekitar 20 minit kemudian, kami selamat tiba di sana. Losari masih dalam proses renovasi, maka terlihat agak serabut dengan segala macam peralatan. Tersergam gagah mercu tanda Pantai Losari, tapi yang jelas aku gagal menemukan pantainya. Teringat ketika santai di Penang atau Waterfront Kuching. Situasinya lebih kurang sama. Air yang berkeladak dengan genangan sampah, penjaja, pemuzik dan segala macam penghuni meramaikan suasana.

Losari di malam hari

Getar kian terasa. Di setiap sudut aku seakan melihat kelibatnya.. Janjiku kini hanya menanti masa untuk dirampung. Sebak mula mencengkam ulu hati. Mata seakan kabur dek genangan air yang ingin merembes keluar. Ku gagahkan hati untuk melafaz kalimah janjiku. Dan alam seakan diam, larut membendung emosi dan kehadirannya makin terasa. setiap kelibat yang kulihat adalah citra dirinya yang utuh menjulang setiap kalimah. Untukmu Imma, abang tunaikan janji yang abang lafazkan selama ini. Telah ku bisikkan pada Losari, cintamu terpatri di hati. Aku ikhlaskan pemergianmu, aku redha atas ketentuan Illahi. Semoga kau tenang di sisiNya. Al-Fateha buat insan yang amat ku sayangi. Amin.

Tenang. Damai.Terima kasih Tuhan....


ilusi optik??
ANDAI INI YANG TERAKHIR
Andai ini bicara yang terakhir
(sekadar berbisik)
Ya Khaliq...
Izinkan aku merawat lara
Lewat timbunan lembar kata
Menghimpun mantera
Sisa-sisa nestapa

Andai ini kasih yang terakhir
(munajat memohon rahmat)
Ya Rahman... Ya Rahim
Anugerahkan rasa ini
Pada dia yang mendamba

Andai ini nafasku yang terakhir
Hanya pada Mu
Ya Rabb..
Bisik munajatku mengharap redha
izinkan kami menyatu
di mandala Mu yang abadi

Andai ini yang terakhir dariku
Pahatkan kata
lestari sejagat raya
Kerna aku pasrah pada pasti
cinta ini tak akan pernah berakhir


2 comments:

  1. heaah... saya ingat foto ini... argh...

    ReplyDelete
  2. Terlalu banyak janji mu "yang terakhir"

    ReplyDelete