Pages

Sunday, January 13, 2013

"Inqilab! Zindabad!" ~ HIMPUNAN KEBANGKITAN RAKYAT 112

Seorang teman bertanya.. "Apa faedah lu pi berhimpun tu, buat penat je. Dah la panas, lapar.. takde kerja lain ke?" Gua hanya tersenyum tapi dalam hati rasa nak menyembur je. Sabar!! 
Pagi 12 Januari, gua sebenarnya masih berbelah bagi untuk turun ke Stadium Merdeka. Teman serumah yang mulanya beria-ia untuk turut serta masih berlingkar. Memikirkan ini perhimpunan terakhir sebelum PRU13, dan mungkin sejarah terlakar di sini, gua capai kamera dan sedikit kelengkapan sebagai 'persiapan' dan terus memecut motor gua ke hentian bas Klang. Tiba di KL sejam kemudian, keadaan mula sesak. Masjid Negara sudah di banjiri gelombang kuning. Selain itu terdapat banyak lagi 'warna' memenuhi perkarangan masjid. Gua sempat mendapatkan sehelai t-shirt HKR berwana hitam (ntah reprentasi kumpulan mana gua sendiri tidak pasti.. hehehe)

Masjid Negara

Menjelang pukul 2 petang, laungan takbir mula berkumandang. Lautan manusia sudah memenuhi jalanraya. Dari masjid melalui bangunan KTM, ribuan warna memenuhi ruangan. Terdengar seloroh peserta yang mengatakan jumlah keseluruhan cuma 1000 orang. Gurauan yang disambut derai ketawa sambil sedikit sumpah seranah terhadap TV3 yang sering tersilap kira jika melibatkan parti oposisi. Gua bergerak bersama barisan unit amal, sambil terus merakam foto-foto kenangan dan bukti kebangkitan suara rakyat yang sering dinafikan pihak berkuasa.
Bergambar sebelum berarak

semakin sesak dengan peserta

melintasi bangunan KTM

sokongan pembakar semangat.. hehehe

Sewaktu tiba di perkarangan Stadium Merdeka, keadaan terlalu sesak. Laluan alternatif dengan memanjat pagar dan meredah kawasan semak terpaksa dipilih. Seorang makcik dalam suara keletihan tapi masih bernada ceria cuba membayangkan andai Najib melihat keadaannya saat itu pasti berasa gentar dengan semangat kami semua. Gua hanya tersenyum!!
menghargai semangat 

unit amal

Laluan penuh sesak menghampiri Stadium Merdeka

Perkarangan stadium yang penuh sesak

Pintu masuk utama sudah ditutup. Kebenaran untuk mengadakan perhimpunan dengan kapasiti 30 000 orang bagi gua satu syarat yang tidak masuk akal. Kalau konsert tak ada pulak had penonton. Gila ka apa?? Lantak dia la, gua dah sampai di sini takkan nak balik kosong. Nasib baik pintu sisi masih dibuka dan kami semua berasak-asak untuk masuk. Meskipun pijar matahari mula membahang, gua terus menyelit hingga ke kawasan tempat duduk.. dan, itu dia... Subhanallah..!!! Lautan manusia memenuhi segenap ruang Stadium keramat yang pernah merakam sejarah kemerdekaan negara. (Sebentar tadi gua membaca laporan Harian Metro yang menganggarkan sekitar 40-45 000 peserta sahaja yang menghadiri himpunan ini, menurut laporan polis kononya. Gua nak pesan pada editor HM, lu pi ambik kertas ulangan matematik utk PMR atau UPSR, belajar balik asas mengira!!!) Dan gua dengan bangangnya cuba mengira jumlah sebenar yang hadir.. hasilnya?? tak terkira, ramai sangat. Kat dalam dah sesak, kat luar lebih ramai yang berasak-asak. Tak percaya?? Lu kira sendiri....

Gambar ihsan dari Tuan Ibrahim Tuan Man (Official FB account)


Tengok berita TV3 lagilah gua bengang. Ada ka patut dia cakap himpunan shamsidar. Ikut suka hati dia je nak letak nama. Org dah cakap Himpunan Kebangkitan Rakyat (HKR) 112. Dari mana dapat nama Shamsidar tu gua pun tak pasti. Hallo bhai, gua turun bukan kerana gua taksub dengan individu. Gua turun sebeb gua benci pembohong macam lu!!! Kalau benda yang nyata macam ni pun lu boleh auta, apa integriti lu untuk lapor benda lain secara adil? Lu ingat lagi kes lakonan semula 'mat rempit' yang lu siarkan dulu sampai lu terpaksa mintak maaf?? Pi mampus la lu!!!

Semangat rakyat

Laungan merdeka bergema

hanya 45K?? cisss... 

Masa balik dari perhimpunan tu gua sembang dengan sorang brader dari Shah Alam. Dalam seloroh brader tu cakap himpunan kali ni kurang thrill, tak meninggalkan kesan sangat. Gua tanya kenapa. Brader tu cakap sebab tak dapat merasa water canon dan tear gas. Gua senyum je. Gua sebenarnya sedikit terkilan sebab tak dapat join masa Bersih 1.0. Waktu tu kurang promo, acara dah abis baru gua tau. Bersih 2.0 pulak gua ke Kuching. Ingat lagi masa ke LCCT laluan dah banyak di tutup. Seminggu sebelum tu lagi dah mula buat sekatan jalan. Nak pegi kerja pun susah. Gua menyumpah dengan geng-geng polis masa tu. Bersih 3.0 pulak gua terpaksa kerja. Kali ni gua tak kisah water canon atau tear gas, gua redah je. Nasib baik himpunan berjalan lancar. Geng polis pun bagi kerjasama yang baik. Dorang setakat terpacak sambil senyum. Tenang hati tengok suasana macam tu. Kan best kalau dari dulu lu buat macam ni, tak ada la sesak lokap dengan tahanan tu. Orang pun tak menyumpah kat lu.

Dalam bas KL-Klang, gua terbayang semula wajah-wajah peserta himpunan tadi. Dari kanak-kanak hinggalah yang dah berpencen, semua membayangkan tekad untuk berubah. Gua percaya, ini manifestasi kebencian rakyat terhadap salah guna kuasa yang menakluk sistem pemerintahan negara. Dan bagi elit penguasa, keadaan seperti ini pasti menimbulkan rasa gerun di hati mereka. Gua nak bagi tau, kami bukan benci BN, tapi kami cukup menyampah dengan pemimpin yang buta mata hatinya. Pemimpin yang hanya bijak menyusun retorik. Denial Syndrom yang tidak pernah lekang dari bibir mereka. Over killing yang korang buat lebih busuk dari PRU12. Dan terimalah 'hadiah' dari kami atas lafaz janji yang korang khianati. Ini kalilah!!! seperti yang dilaungkan oleh Bhagat Singh, tokoh revolusi India yang terpinggir...

INQILAB!! ZINDABAD!!!!

p/s: buat rakan-rakan HKR, semoga kita bersatu lagi di stadium ini selepas PRU13, insyaallah.. MERDEKA!! RAKYAT!!!

No comments:

Post a Comment