Pages

Tuesday, December 27, 2011

Medan : Kembara Mancanegara part 1 (Dari Polonia Ke Parapat)

* catatan kembara Medan ini sebenarnya terlalu lama diperap dan kesannya banyak lakaran peristiwa yang kabur dalam minda*|

Lokasi : Warung belakang Hotel Novotel
Masa : Selepas Maghrib
Suasana : Hujan lebat

Senario
Seorang kanak-kanak berbaju lusuh, seluar camping dengan muka polos penuh lakaran duka. Wajah simpati sambil menadah tangan mengharap huluran rupiah dari para pengunjung warung. Curahan hujan lebat yang singgah di atap, menyatu kemudian terus menyimbah turun tepat ke atas kepala tidak dihiraukan. Gigil dari rasa dingin air hujan dan hembusan angin masih gagal meraih simpati org lain. Dia masih setia berdiri di bawah curahan hujan. Masih dengan tangan terhulur tanpa suara. Gemertap bibir menahan gigil. Nun di hujung warung sebelah, beberapa kanak-kanak senasib turut sama melakukan perkara serupa. Cuma bezanya mereka tidak seteguh anak ini, hanya sekadar beberapa detik, terus berlalu mencari simpati dari org lain. Hampir 5 minit berlalu, dia tetap kaku di situ.
Aku terkesima. Sayu, sedih dan simpati menyatu. Lantas minda ligat meraih ingatan pada cerita Marhaen. Kisah dari Bapak Soekarno, mantan presiden pengagung Pancasila. Marhaen, remaja merempat yang diberi bekalan rupiah dari tangan presiden tapi tetap gagal mengangkat martabat diri keluar dari kepompong kemiskinan. Golongan sebegini yang sudah tidak boleh ditolong kerana buta ilmu dan penyerahan tuntas nasib diri pada takdir. Dari kisah itulah lahirnya istilah marhaen, utk golongan serba kekurangan.
Segera pula ingatan beralih pada petaka Tsunami yang menggoncang wilayah Acheh. Saat temuramah sebuah rangkaian televisyen dengan salah seorang kepala desa berhubung bantuan yang mereka perlukan pada saat sukar. Masih segar dalam ingatanku kala beliau dengan suara polos dan yakin mengatakan.."jangan beri kami duit, jangan berikan kami makanan atau minuman. Tapi berikan kepada kami cangkul dan peralatan untuk kami kembali membangun daerah ini.." Jujurnya, kala mendengar permintaan beliau, ada genangan air di kelopak mataku. Betapa teguh dan tabah beliau menghadapi cubaan. Sikap terpuji tanpa mengharap bantuan bersifat sementara. Masih gagah mengerah kudrat untuk meneruskan kelangsungan hidup. Dua citra manusia yang berbeda, dari bumi yang sama meninggalkan kesan yang mendalam. Aku simpati pada anak kecil itu tapi aku masih tidak mampu untuk menghulur bantuan kerana aku tidak sanggup menambah bilangan 'marhaen'. Dan aku berasa bersyukur kerana di Malaysia, aku belum pernah berjumpa anak bangsaku yang terpaksa meminta-minta.
Medan sebenarnya kembaraku secara sah yang julung kalinya ke Indonesia. Sebelum ini aku sudah pernah melintas sempadan tapi tanpa bekalan dokumen yang sewajarnya. Kesempatan dari promosi tambang murah aku pergunakan bersama teman untuk mencuba kelainan dari bercuti menjelajah belantara atau sekadar membentang khemah.
Kota Medan, kota ketiga terbesar selepas Jakarta dan Bandung. Juga kota terbesar di luar wilayah Jawa. Namun, Bandara Polonia agak kecil jika dibandingkan statusnya sebagai lapangan terbang antarabangsa. kesesakan jalan raya memang sudah sinonim dengan kota-kota besar di sini. Dari Polonia, kami bertiga bergerak terus ke Parapat. Laluan sempit dan berlubang seakan gagal menghalang Kijang Innova mendesit laju. Klakson yang ramah adalah tradisi jalanan di Medan. hanya selang seminit, rasanya telinga bingit diterjah bunyian dari setiap kenderaan yang lalu. Lampu isyarat? persetan semuanya, pemandu di sini buta warna. Masing-masing ingin cepat sampai ke destinasi. Tangan dan kaki lincah beraksi sedangkan mulut tetap sunyi dari sumpah seranah. Ini perbezaan yang ketara dengan sikap pemandu di Malaysia yang murah hati bersedekah makian dan umpatan. Mungkin ini juga salah satu faktor yang menyumbang kepada kadar kemalangan yang rendah berbanding negara kita meskipun dari segi prasarana mereka jauh tertinggal. Bukankah kata-kata itu satu doa. Maka, secara tidak langsung pemandu Malaysia setiap masa mendoakan kecelakaan kepada pemandu yang lain.
Perjalanan dari Medan ke Parapat mengambil masa sekitar 4 jam. Laluan sempit, berliku dan berlubang-lubang. Sepanjang perjalanan hati sentiasa berdebar-debar dek kepantasan kenderaan membelah laluan sesak namun supir kelihatan tenang dan penuh yakin. Kaki terasa kejang menekan brek halimunan aparah lagi ketika berselisih atau memotong trak membawa muatan. Dalam hati hanya mampu berdoa semoga dijauhkan dari musibah. Menjelang tengah malam, supir yang masih belia memberitahu kami sudah memasuki daerah Parapat, tempat di mana Danau Toba terbentang. Dari kejauhan, kerlipan lampu kelihatan indah namun gelap malam menghalang kami untuk melihat keindahan danau volcanic terbesar di Asia Tenggara ini. Sewaktu kenderaan berhenti, aku bergegas keluar kerana kaki seakan kaku dan urat belakang mula perih. Sebaik melangkah keluar, hembusan angin dingin menyapa keras dan barulah kami tahu bahawa Parapat adalah daerah tanah tinggi. Mujur aku mengenakan jaket tebal. Terasa segar seluruh tubuh dan hati kembali tenteram. Toba, danau yang sebelum ini cuma bermain di bibir kini terbentang di hadapan mata. Syukur pada Illahi kerana memberi kesempatan untuk aku berkunjung ke salah satu tempat yang sering ku impikan sejak kecil lagi.....

2 comments: