Pages

Thursday, December 29, 2011

Medan : Kembara Mancanegara part 2 (Parapat-Samosir)

Bingkas bangun kala menyedari matahari sudah mula meninggi. Terlepas untuk melihat keindahan danau berteman sejuk embun dan pancaran suria yg pastinya menghadiahkan ketenangan dan panorama yang cukup menarik. Bergegas mandi kemudian menjamah sarapan bersama teman-teman yang pertama kali aku kenali. Anehnya, di bumi pancasila ini silaturrahim kami terjalin, Maha Kuasa Allah menentukan segala kejadian dan peristiwa.


Bergerak lagi, kali ini menuju ke Pulau Samosir. Sebuah pulau dalam lingkungan danau yang menjadi tumpuan para wisatawan. Tidak lengkap kunjungan ke Danau Toba jika tidak menjejakkan kaki ke Samosir. Feri bergerak perlahan membelah air yang kehijauan sementara angin bertiup agak keras. Sesekali rintik gerimis menyapa dalam perjalanan. Hampir setengah jam, akhirnya kami rapat ke dermaga.


Samosir, hanya sebuah pekan kecil yang dipenuhi gerai cenderamata. Ditemani pemandu pelancong, kami dibawa melawat ke makam purba Raja Sidabutar, antara objek wisata budaya yang mesti dikunjungi ketika melawat Samosir. Penerangan yang lengkap meski agak terburu-buru (menghafal teks mungkin) dari pemandu pelancong membuatkan kami hanya mampu mengangguk. Selepas itu melawat rumah adat masyarakat Batak Karo. Senibina mirip rumah gadang Minangkabau. menurut beliau. (maaf pak, namanya kelupaan nih), rumah dengan atap runcing hanya terdapat di tiga daerah di Indonesia iaitu Minang (Padang), Bali dan Medan (Batak). Uniknya, dengan atap yang besar tetapi pintu pula agak comel. Secara berseloroh, teman di sebelah berbisik.."macam mana nak bawak masuk sofa ni?" Aku hanya tersenyum... "buka atap"... tapi jawapan itu hanya bergumam dalam hati..

Makam Raja-raja Sidabutar


Replika rumah adat orang Batak (yang dalam gambar tu bukan org Batak ye, org Manchester.. hahaha)
Usai upacara lawatan tidak rasmi, kini tibalah masa untuk acara yang aku geruni, membeli belah. Melihat gumpalan rupiah di tangan, aku terbayang permainan Saidina. Kalau RM pun aku sering gagal mengukur nilai apatah lagi dalam matawang asing. Mencongak harga dan membandingkan dengan pasaran negara sendiri sebenarnya satu kesilapan besar. Semua barang menjadi murah. Secara otomatis, semua mau diborong. Manakala bagi penjaja pulak, menyedari wisatawan dari Malaysia, mereka menjadi galak mempromosi jualan masing-masing. Sampai pada satu tahap, adengan menarik lengan merimaskan aku dan dengan berat hati terpaksa menghulur rupiah agar terlepas dari 'kepungan' mereka.

Selepas puas membeli dan membelah, kami bergerak semula ke dermaga dan kembali ke Parapat. Nasi Padang yang dihidang cukup menyelerakan terutama sekali ayam goreng kampung. Kelainan yang ketara di sini adalah cara hidangan yang mereka sajikan. Lauk disediakan dan hanya dikira mengikut jumlah yang kita makan. Pada mulanya aku berasa cuak melihat jumlah hidangan yang terlalu banyak. Melihat riak muka kami, ketua rombongan menjelaskan keadaan sebenar. Barulah terasa sedikit kelegaan. Agenda seterusnya, kembali ke Medan melalui Permatang Siantar (Simarjarunjung) dan Brastagi. Aku punya agenda tersendiri senpanjang perjalanan ke Medan yang dijangka mengambil masa lima hingga enam jam. TIDUR....

Khazanah Medan

Salah sebuah pulau yg terdapat di Danau Toba

No comments:

Post a Comment